Istoria Sabatului
Întrebări frecvente
Recursos
Contactează-ne
Şcoala biblică
Caută
Istoria Sabatului
Cum a fost schimbat Sabatul
Conciliul de la Trento
Sabatul de-a lungul secolelor
Duminica în Biblie
Declaraţiile cultelor despre Sabat
Sabatul în profeţie
Întrebări frecvente
Întrebări adresate frecvent
Argumente combătute
Subiecte avansate
Resurse gratuite
¡Pide tu regalo!
Colecţia de articole
Colecţia de cărţi
Contactează-ne
Adresează o întrebare din Biblie
Trimite o cerere de rugăciune
Română
Engleză
Spaniolă
Chineză
Coreeană
Solicită materialul gratuit!
Istoria Sabatului
Cum a fost schimbat Sabatul
Conciliul de la Trento
Sabatul de-a lungul secolelor
Duminica în Biblie
Declaraţiile cultelor despre Sabat
Sabatul în profeţie
Întrebări frecvente
Întrebări adresate frecvent
Argumente combătute
Subiecte avansate
Resurse gratuite
Solicită materialul gratuit!
Colecţia de articole
Colecţia de cărţi
Contactează-ne
Adresează o întrebare din Biblie
Trimite o cerere de rugăciune
Caută
Şcoala biblică
Istoria Sabatului
Sabatul de-a lungul secolelor
Paginii
Istoria Sabatului
Secolul I
Secolul al II-lea
Secolul al III-lea
Secolul al IV-lea
Secolul al V-lea
Secolul al VI-lea
Secolul al VII-lea
Secolul al VIII-lea
Secolul al IX-lea
Secolul al X-lea
Secolul al XI-lea
Secolul al XII-lea
Secolul al XIII-lea
Secolul al XIV-lea
Secolul al XV-lea
Secolul al XVI-lea
Secolul al XVII-lea
Secolul al XVIII-lea
Secolul al XIX-lea
Secolul al XVI-lea
Sabbath
History
„Faimosul iezuit, Francis Xavier, a cerut Inchiziţiei, care a fost iniţiată în Goa, India în anul 1560, să pună capăt «ticăloşiei evreieşti» (păzirii Sabatului).” – Adeney, „The Greek and Eastern Churches”, pp. 527, 528.
Anglia
„În timpul domniei reginei Elizabeth, multor gânditori oneşti şi independenți le-a trecut prin minte (aşa cum li s-a întâmplat anterior unor protestanţi din Boemia) că porunca a patra le cerea să ţină nu prima, ci a şaptea zi a săptămânii, specificată în text.” – „Chambers' Cyclopaedia”, articolul „
Sabbath
”, vol. 8, pp. 462, 1537.
Suedia
„Acest zel pentru păzirea sâmbetei a ţinut mult timp; chiar lucrurile mici care puteau întări obiceiul păzirii sâmbetei au fost pedepsite.” – Episcopul Anjou, „Svenska Kirkans Historia after Motetthiers”, Upsala.
Familia Liechtenstein
(Proprietăţi în Austria, Boemia, Moravia, Ungaria. Liechtenstein din valea Rinului nu a fost o ţară până la sfârşitul secolului al XVII-lea). „Sabatarienii învaţă că Sabatul, adică sâmbăta, trebuie încă ţinută. Ei spun că duminica este invenţia papei.” – „Refutation of
Sabbath
”, de Wolfgang Capito, publicat în 1599.
Boemia (fraţii din Boemia)
Dr. R. Cox spune: „Am găsit într-un pasaj de Erasmus că, în perioada timpurie a Reformei Protestante în care el a scris, în Boemia erau sabatarieni, care nu doar că păzeau ziua a şaptea, dar se spunea despre ei că erau (…) scrupuloşi când era vorba de odihna din acea zi.” – „The Literature of the
Sabbath
Question”, vol. II, pp. 201, 202.
Lista de biserici a istoricilor (secolul al XVI-lea)
„Sabatarienii, numiţi aşa pentru că resping ţinerea zilei Domnului care nu este poruncită în Scriptură, consideră că doar Sabatul este sfânt, după cum Dumnezeu S-a odihnit în acea zi şi a poruncit să o păzim sfântă şi să ne odihnim în ea.” – A. Ross
Germania
Dr. Eck (care era împotriva reformatorilor): „Însă biserica a transferat păzirea zilei sfinte de la sâmbătă la duminică, în virtutea propriei puteri, fără Scriptură.” – „Enchiridion”, 1533, pp. 78, 79.
Prinţii Liechtensteinului (Europa)
„În jurul anului 1520 mulţi dintre aceşti păzitori ai Sabatului au găsit adăpost pe proprietatea Lordului Leonhard de Liechtenstein, care ţinea la păzirea adevăratului Sabat.” – J. N. Andrews, „History of the
Sabbath
”, p. 649.
India
„Faimosul iezuit, Francis Xavier, a cerut Inchiziţiei, care a fost iniţiată în Goa, India în anul 1560, să pună capăt «ticăloşiei evreieşti» (păzirii Sabatului).” – Adeney, „The Greek and Eastern Churches”, pp. 527, 528.
Norvegia – 1544
„Unii dintre voi, contrar avertizării, țin sâmbăta. Ar trebui să fiţi aspru pedepsiţi. Oricine va fi găsit păzind sâmbăta trebuie să plătească o amendă de zece coroane.” – „History of King Christian the Third", Niels Krag şi S. Stephanius.
Austria
„Avem acum sabatarieni în Austria.” – Luther, „Lectures on Genesis” , 1523-1527.
Abisinia – 1534
Delegatul Abisiniei la curtea Lisabonei: „Prin urmare, nu este o imitare a obiceiurilor evreilor, ci o ascultare de Hristos şi sfinţii Săi apostoli, faptul că ţinem această zi.” – Gedde, „Church History of Ethiopia”, pp. 87, 88.
Martin Luther
„Dumnezeu a binecuvântat şi a sfinţit Sabatul pentru El însuşi. Dumnezeu a dorit ca această poruncă privitoare la Sabat să rămână. El a dorit ca, în ziua a şaptea, să se predice cuvântul.” – „Commentary on Genesis”, vol. 1, pp. 138-140.
Baptiştii
„Unii au suferit tortura pentru că nu voiau să se odihnească când alţii păzeau duminica, pentru că o declarau a fi ziua sfântă a antihristului şi legea antihristului.” – Sebastian Frank (1536).
Finlanda – 6 decembrie 1554
Regele Gustav Vasa I, asupra scrisorii Suediei către poporul finlandez: „Acum ceva timp am auzit că unii oameni din Finlanda au căzut într-o mare eroare şi au ţinut ziua a şaptea, numită sâmbăta.” – Biblioteca statală de la Helsingfors, „Reichsregister”, de la J., 1554, partea B.B. fila 1120, pp. 175-180a.
Elveţia
„Păzirea Sabatul face parte din legea morală. El a fost păzit sfânt de la începutul lumii.” – nota de subsol a autorului elveţian R. Hospinian, 1592.
Olanda şi Germania
Barbara de Thiers, executată în 1529, a declarat: „Dumnezeu ne-a poruncit să ne odihnim în ziua a şaptea.” Despre o altă martiră, Christina Toligerin, este menţionat: „Cu privire la zilele sfinte şi la duminică, ea a spus: «În şase zile Domnul a făcut lumea, iar în a şaptea S-a odihnit. Celelalte zile sfinte au fost instituite de papi, cardinali şi arhiepiscopi.»” – Martirologia bisericilor lui Hristos, numiţi deseori baptişti, în timpul Reformei Protestante, de la ducele T. J. Van Bright, Londra, 1850,1, pp. 113-114.