Sabbath Truth - Sunrise over Mountains
Istoria Sabatului

Sabatul de-a lungul secolelor

Secolul al IX-lea Sabbath History

Bulgaria


„În primele perioade de evanghelizare, bulgarii au fost învăţaţi că nicio lucrare nu trebuie desfăşurată în Sabat.” – Răspunsul Papei Nicolae I şi Con-Consulta Bulgarorum, Răspunsul 10, găsite în Mansi, „Sacrorum Conciliorum Nova et Amplissima Colectio”, vol. 15, p. 406; a se vedea şi Hefele, „Conciliengeschichte”, vol. 4, sec. 478.

Papa Nicolae I, răspunzând unei scrisori de la Bogaris, principele conducător al Bulgariei: „Întrebarea 6 – Îmbăierea este permisă duminica. Întrebarea 10 – Trebuie să te abţii de la lucru duminica, dar nu şi în Sabat.” – Hefele, 4, 346-352, sec. 478.

Bulgarii obişnuiau să se odihnească în Sabat. Papa Nicolae scrie aici împotriva acestei practici.

Constantinopol


Photius, patriarhul Constantinopolului (împotriva sinodul care l-a detronat pe Nicolae), acuzând astfel papalitatea: „Împotriva canoanelor, ei au poruncit bulgarilor să postească în Sabat.” – Photius, vonKard, Hergenrother, 1, 643.

Notă: Papalitatea a încercat să discrediteze Sabatul zilei a şaptea, insistând că toţi oamenii ar trebui să postească în acea zi. Astfel ei au încercat să-i întoarcă pe oameni spre duminică, prima zi, ziua pe care Roma a adoptat-o.

Athingians


Cardinalul Hergenrother spune că ei erau în relaţii apropiate cu împăratul Michael al II-lea (821-829) şi mărturisește că ei ţineau Sabatul. – „Kirchengeschichte”, 1, 527.

India, Abisinia


„Răspândită şi durabilă a fost păzirea Sabatului zilei a şaptea printre credincioşii din Biserica Orientale şi creştinii sfântului Thomas din India. El a fost, de asemenea, păstrat de abisinieni.”

Bulgaria


„În secolul al IX-lea, Papa Nicolae I a trimis principelui conducător al Bulgariei un document lung în care spunea că trebuie să se abţină de la lucru duminica, dar nu şi în Sabat. Capul bisericii grecești, ofensat de amestecul papalităţii, l-a excomunicat pe papă.” – „Truth Triumphant”, versiunea online, p. 223.