Este legalist, a?a cum spun unii oameni, sa sfin?e?ti Sabatul? Nu a fost „legea pironita pe cruce” ?i nu a cazut în desuetudine?
Pentru a raspunde la aceste întrebari, sa vedem mai întâi ce înseamna „legalist”. În sens biblic, înseamna a încerca sa câ?tigi mântuirea prin propriile fapte. Biblia ne spune în cuvinte clare: „Caci prin har ati fost mântuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte, ca sa nu se laude nimeni.” (Efeseni 2:8-9). Acest lucru este confirmat de multe ori în Noul Testament. Nimeni nu poate câ?tiga mântuirea, este inutil sa încerci aceasta.
Dar pazirea Sabatului sau a oricareia dintre celelalte porunci ale lui Dumnezeu este o încercare de a câ?tiga mântuirea? Da, este posibil sa paze?ti cele zece porunci cu o atitudine gresita, a?a cum faceau mul?i farisei în timpul lui Isus. Ei se laudau cu faptul ca pazeau legea ?i credeau ca ea îi facea suficient de buni pentru a fi mântui?i – acesta este legalism. Dar observa?i ca nu pazirea poruncilor era legalism, ci doar atitudinea lor de îndrepta?ire de sine.
În opozi?ie, cei care au o rela?ie de dragoste, care schimba inima, cu Domnul ?tiu ca poruncile nu-i pot mântui; ei pazesc poruncile Sale, pe toate cele zece, pentru a-I aduce placere Domnului ?i a face astfel lumea un loc mai bun.
Acum sa analizam a doua întrebare. Ideea legii „pironite pe cruce” vine din Coloseni 2:14: „A sters zapisul cu poruncile lui, care statea împotriva noastra si ne era potrivnic, si l-a nimicit pironindu-l pe cruce.”
Ar putea acest verset sa vorbeasca despre cele zece porunci? Apostolul Pavel, cel care a scris acest pasaj, arata clar în alte versete ca raspunsul este „nu”. De fapt, în multe locuri, el se straduie?te sa sublinieze importan?a pazirii legii lui Dumnezeu. De exemplu, scrie: „Pentru ca nu cei ce aud Legea sunt neprihaniti înaintea lui Dumnezeu, ci cei ce împlinesc Legea aceasta vor fi socotiti neprihaniti.” (Romani 2:13). Din nou, în Romani 3:31, citim: „Deci, prin credinta desfiintam noi Legea? Nicidecum. Dimpotriva, noi întarim Legea.” Iacov scrie de asemenea despre importan?a ascultarii de legea lui Dumnezeu (a se vedea Iacov 1:22-25).
Atunci care este „zapisul cu poruncile lui” la care se face referire în Coloseni 2? Un alt verset pe acela?i subiect arunca lumina asupra problemei: „În trupul Lui, a înlaturat vrajma?ia dintre ei, Legea poruncilor, în orânduirile ei.” (Efeseni 2:15, subliniere adaugata; n.tr., în engleza: „Legea poruncilor, continute în orânduiri”). Orânduirile erau con?inute în legea lui Moise. Zapisul poruncilor scris de Moise trebuia sa fie temporar, în timp ce cele zece porunci, gravate în piatra de însu?i degetul lui Dumnezeu trebuiau sa ramâna pentru totdeauna.
În încheiere, Isus a sfin?it Sabatul, pazindu-l. ?i cu doar câteva ore înainte de crucificarea Sa, ?i-a învatat ucenicii: „Daca Ma iubi?i, ve?i pazi poruncile Mele.” (Ioan 14:15). Suna aceasta de parca El era pe cale de a le abroga? Pazirea celor zece porunci ale lui Dumnezeu din dragoste pentru El nu poate fi niciodata legalism!